Forsikringsselskaber er kendt som nogle værre røvere i folkemunde. Men før du dømmer skal du forstå mekanismerne i forretningen bag det at drive forsikringsselskab.

Du betaler fx. 100 kr. per måned for at forsikre dig mod en ulykke. Hvis ulykken sker, så får du fx udbetalt 10.000 kr.

Du skal altså betale 100 måneder før din forsikring er lønsom for forsikringsselskabet.

Hvis du gør krav på en dækning, så er det første, der sker, et tjek om dækningen er berettiget jf. de betingelser du har indgået om forsikringen.

Over tid, så har selskaberne fundet en mønster i hvilke dækninger, der koster dem dyrest. Langsomt har de skrevet sig ud af dækningerne, så de har en lønsom forsikring. Det kan være en hel eller delvis dækning, som fjernes. Det er en normal forretningsoptimering, som de bør foretage. Problemet er at betingelserne, der agerer lovpligtig dokument, bliver mere og mere komplekse og desværre, så er de også for almindelige mennesker svære at gennemskue.

Et er at, betingelserne er komplekse, men fortolkningen af dem bliver ligeledes svære at følge stringent. En ledelse udsender politiker og direktiver til sine medarbejdere, som skal følge de juridiske bestemmelser i forsikringsbestemmelserne. Men hvor hårdt skal de følges? Hvor meget skal man oplæres i at gradbøje dem til egen fordel? Hvor meget skal en medarbejder måles på antallet af afviste sager? Hvor meget skal man gå efter at afvise – skal man agere detektiv for at se om der er et hul i sagen? Fairness for dig som kunde skal holdes op imod den finansielle sikkerhed i selskabet. Går det godt er medarbejderne ikke bange for at miste jobbet og er mere loose. Men går det for godt, så tjener de måske for mange penge på kunder på en dårlig bekostning.

Der har været flere sager, som går på forhaling og afprøvning. Her er afslag på erstatning en standard praksis – går den så går den. Forhalingen kan tage flere år og blive ulidelig for forsikringstager.

Men der er nogle forsikringsselskaber, som gode. Selvfølgelig skal vi ikke skære alle over en uetisk kam. Der er også dem, som ikke har behov for at tjene penge, død og kritte, fx dem som er low profit, drevet af service overfor en særlig målgruppe, som for eksempel lærerstandens bandforsikring og FOA’s PenSam forsikringsselskab – hvor forsikringer er noget der skal gå lige op.